Saturday, October 26, 2013

Facebook = Dajjal

I once had a discussion with Desert Rose berkenaan peranan Facebook in our lives. And at the end we agreed that kemungkinan bear dajjal itu adalah Facebook. Sesungguhnya banyak lah sudah pergaduhan yang bermula kerana Facebook and me myself, dah mula berani menyindir orang ini di dalam Facebook jua sebab aku dah tak tahan nengok her postings yang sungguh hipokrit itu.

Mak aku tanya why am I so bothered ?

Well probably because dalam Facebook she kept saying Alhamdullilah kerana membuat sesuatu perkerjaan ini, contohnya menolong orang buta melintas jalan. Tetapi to me, dia memaki hamun habis-habisan si buta itu tadi kerana telah menyusahkan dia yang dipaksa rela membantunya melintas jalan.

Ada paham ? Capisce ?

So hari ni, perempuan ini today refused to do something that she was asked to do. She then delegated the job to us. Today is a very busy day. Selain daripada mengangkut anak-anak plus the sedara version to classes, we had to hantar my car for its 10K km service, hantar bibik pi Fomema plus sourcing for clarinets for my children yang beria nak add another instrument plus bawak Kamil's mom to buy lunch. All must be completed by lunchtime.

Oleh itu bila kami diarah untuk membuat perkara ini, kami sah-sah lah terpinga-pinga macamana nak selitkan dengan our other duties with only 1 car available.

Sedangkan she who doesn't work was asked to do benda ni semalam lagi.

Alasannya memang ada, tetapi agak kurang munasabah dan nampak nar menipu sebab instead of doing what she said she had to do, dalam Facebook dia telah tulih dia sedang bersenang-senang makan. Aku bukannya marah dia makan. Sila lah makan. Tapi janganlah paksa kami take this extra load untuk kau senang-lenang makan.

Lagi menaik kan angin was we found out that the thing she had to do but memaksa kami buat untuk dia ni only take 5 minutes to complete. We didn't know earlier because we had never done it. To add salt to the wound, not only it takes 5 minutes to do, it was so easy it could be done while you are on the john, apatah lagi ketika sedang makan atau cerita tipunya tadi was ... well ... adalah... malas nak citer apakah alasan yang dia bagi tadi sebab sah-sah tipukan ?

So .... sebenarnya kalau kita nak tipu, pasti kan dalam Facebook pun kita tipu jugak. Keep the stories straight gitu. Karang kantoi lah bangang ! Haaa..... dah geram sangat dah ni.

Macam one of Kamil's staff. Dia kata dia demam so tak leh datang kerja. Tapi dalam Facebook tulih dia tengah kat Genting. Langsung tak gel dengan citer demamnya.

So berbalik kepada mukadimah aku di atas tadi, sebab ko tak pandai nak konar dalam Facebook, I hate you even more, hokey ?

Kalau ini lah karangan SPM aku, mesti tak pass sebab terkeluar tajuk. Aku tak leh nak relate balik kenapa Facebook ni dajjal sebenarnya. Kuang x 3.

Seriously, I am struggling for words. My memory is failing me. Help !

2 comments:

ummisara said...

beb...

one of the reason aku deactivate aku nyer fb...konon kejap jer tahun rupanya dah hampir 2 tahun tuh....hahahahha dan aku sangat lega . tak tengok dah status status manusia dalam fb aku tuh yang boleh membuatkan aku muntah darah.

Cik Puan Kamil said...

Maybe I should too .... Thanks for that, doll.....