Wednesday, September 10, 2008

Plant killer kah aku ?

Susah gak hilang USB connection camera ni. Dah tangkap gambar yang aku nak sangat orang tengok and tolong bagi nasihat. Gambar pokok-pokok aku yang layu dan ada juga yang sudah mati…

Why ? Why ? Why ?

Mula-mula my terung aka brinjal aka aubergine aka… rasanya there is another name for terung ni. Yup… eggplant.

Mula-mula sangat cantik dan menawan. Three days after that dia layu. Apasal ? When I went back to the nursery, abang tu kata terung senang jaga and masalah yang boleh timbul ialah apabila pokok tu terlalu banyak air atau kurang air. Terung ni air dia kena ngam-ngam aje.

Okaaaayyy….

He said balik rumah test the soil. If dia lerai-lerai kurang air and if dia basah dan lembab it is drowning. So aku pun balik test and apa yang aku rasa ialah tanahnya lerai-lerai dan lembab. Aku bagi baja satu round, tambah tanah (sebab akar dia exposed although the abang said that is not a problem) and tomorrow segar balik. Yahoo !!!

Kelmarin dia droop balik. Camno ni ? Next to it I planted ladies finger and it seems to be doing fine, so what am I doing wrong ? Nak siram aku takut, tak siram pun aku takut.

Si Rashdan berjaya persuade Umar panggil aku Plant Killer. Elsa je tak nak sebab dia kata aku cantik (apa kena mengena aku tak tahu tapi kembang jugak le aku).

Pastu I bought a lovely yellow daisy plant from Ikea. Punyalah cun the next time I went, I bought a light pink one. Yang kuning tu aku alih to a cute pink pot from Ikea and put it on my piano. Comel sungguh.

The pink one bila aku beli, baru aku perasan came with instructions. Rupa-rupanya daisies ni kena tanam dalam pots yang ada lubang kat bawah sebab dia tak boleh hidup dalam tanah yang ada air terendam. So I didn’t change the pink one to a new pot (sebab semua pot dia tak de lubang) and bought a plate for the pot instead. I put that on my kitchen counter.

I should have changed the yellow one back to its original pot but I didn’t because it looked so cute in its new pink pot. Lagipun aku nak buat apa dengan pot tu sekarang ? I also read that daisies need loads of sunlight but I reasoned that the dapur has plenty of sunlight and the piano memang mengadap sliding door, cuma dia agak jauh ke dalam.

So kelmarin, yellow daisies aku layu dan kemudian terus lembik. Dan and Umar called me Plant Killer many times. Umar kata, “Mummy ni… why do you want to destroy the wonders of nature ?” Dah… mula dah start merepek budak ni…. Malas nak layan.

Semalam the pink ones also dah start layu walaupun belum lembik terus macam kakak dia yang kuning.
Camne nak selamatkan ni ? Aku kalau boleh nak nurse the yellow one back to life. Any advise ?

5 comments:

Norliana Abdul Rahman said...

klu ada kursus utk bercucuk tanam...sila lah pergi!

Cik Puan Kamil said...

Cess Konot... Bukannya nak bagi nasihat cara2 menyegarkan balik pokok2 ku itu !!

me said...

mcm tu tak payah tanam la...beli terung kat pasar sek 6 aje..

Cik Puan Kamil said...

Oii... orang mintak nasihat lah bukan mintak alternatif... uwekkk !!

me said...

myra...nak senang beli kit nih

http://www.sabakagro.com.my/oscomm/catalog/product_info.php?cPath=26_76&products_id=1251

...or nak buat DIY tanya Ir Sheik