Thursday, August 20, 2009

Handphone ku yang bodoh dan menyusahkan...

Okay, this is my real story. I will endevaour not to veer off my storyline again.

So, I went to change my pre-paid line to post-paid one on Monday, innit ?

The lady at the counter opened up my mobile effortlessly to look at the SIM. She put it back on then instructed us that we are not to change to our new SIM until we do not have a network anymore.

Got it.

By 4 pm I noticed the SIM Inactive written on my phone and made my first attempt to take my old SIM out and replace it with a new one.

Pushed down the back cover and nothing happened. Studied the phone a bit but couldn’t see any markings that could even suggest “Here, push/whack me here if you want access to your battery.”

The cover is just suppose to slide down when push, I am sure of it but why nothing is happening ? Pushed the back of the phone again but it didn’t budge. I have no reason to look at my battery or SIM before this so I admit, I don’t know how to open up the phone. Theoratically and from experience, I should just push the back cover, yeah ?

Err….okay.

Shoved the phone to my boss. He pushed and pulled. And did a bit of digging even but to no avail. I looked at him with a frown. If a guy can’t do it, there is no hope for me. Went back to my desk and Sam called. She quickly came over to help but the phone remained stubborn. Pok satgi baru tau.

I carefully scrutinized the phone again, looking for any hidden lever or button to release the door but there were none, okay ? I hailed Haji as he passed my table and gave the phone to him. He did all he could while I googled the manual. As suspected, I do not need to be a rocket scientist to have access of my SIM. I only have to slide down the cover. The diagram made it look easy enough.

Yeah right. The cover remained stucked to the phone.

“How lah did the kakak did it yesterday ?” I asked over and over again, regretting the fact that I did not see how she did it.

Sat tekan, sat picit, sat gigit… Rasa nak kapak pun ada….

Awat ni ?

My worry ? If my mom get the ‘Nombor ini tiada dalam perkhidmatan…’ I know she will freak out and will make phone calls sampai ke Perak nun to ask for help.

At 5.45, after almost 2 hours of hard labour, I was ready to go home. Before I did, my boss and I made plans for lunch the next day. On the way out, ss I stopped to get my boot checked, I noticed a commotion from the corner of my eyes. The guards were flailing their arms and what looked like my boss sprinting down the steps. Is it really my boss ? Not 2 minutes ago he was ensconced comfortably in his chair, I am sure.

Ei ? Apa hal ? Aku pun dah start panic. Fire ? Gun wielding robbers ?

Then I heard my car being knocked and saw a guard looking at me with his palm up, a sign for me to wait. I scrolled down the window and looked at my boss worriedly. He panted awhile before saying, “Esok tak jadi… I baru tahu I got a lunch meeting with H*** ****g..”

Macam apa punya kalut turun sebab nak bagitau itu aje ? Baru nak tanya awat tak call je, seeing as he ran down four floors okay if he didn’t wait for the lift in order to catch me, still panting he answered before I even asked, “Your phone tak boleh bukak kan ? Inactive kan ?”

He he… yelah En Azman… Sorry….

Ha… ini yang buat aku marah ni.. Menyusah kan betul, okay… Nasib baik boss baik gila… Kalau dapat yang kaki jerit sure dah kena maki.

I resumed my hard work in the car. Dekat traffic light pertama I can see it has slid down a bit. Yahoo ! Pulun lagi aktiviti tolak-menolak. Still quite hard and needed a lot of effort to push it down.

Second traffic light, dok ketap-ketap gigi while pushing the damn cover. Bodohnya.

Third traffic light, I gave one hard push and tiba-tiba the cover slid down to reveal my battery.

Berjaya ! Success ! In the euphoria, I raised my arms and lompat-lompat a bit, gelak-gelak. Punya lah happy.

Pandang kanan and ternampaklah muka driver kete sebelah yang tengah tengok aku dengan muka yang berkerut-kerut.

Malu kau sebab abang hensem….

Kalau tak hensem tak malu kot...

Itu lah cerita ku… Errr…macam tak best je. Dalam kepala macam kelakar sangat… Dah tulis, ntah apa-apa pulak…
Tapi kesimpulannya adalah begini... sila pilih henpon yang tak menyusahkan dan menyebab kan boss anda lari 4 tingkat untuk bercakap dengan anda....

14 comments:

Sheik said...

the cover slid down to reveal my battery

apasal perkataan ni mengganggu jiwa aku hari ni..mungkin sebab aku belum lunch kot..

luckily got message from wife yg dia dah masak siap2. persedian utk meninggalkan laki dia utk bersama kawan-kawan blogger...ehehehe

Cik Puan Kamil said...

Hang nak chom ka ?

Sheik said...

aku tak chom kalau wifey kuar-kuar ni...sebab aku boleh tido lama-lama..lagipun aku takde masalah makanan dan pemakanan...ekekeke

tapi aku akan chom kalau ikut berjalan pastu aku takleh tido..hahaha

liadevega said...

Ye, aku dah masak (nasi goreng je pun) supaya hubbyku tak kalut nak masak sambil menjaga anak. Tu pun aku akan bw seorang anak...klu dia nak chom jugak...tak tau nak buat apa dah la.

Berbalik kpd permasaalahan hang td, teori aku mengatakan jika benar hang, boss hang dan kawan2 hang cerdik telepon, maka the culprit must the lady that last touched yr phone. Mesti dia silap pasang, masuk senget ka...yg menyebabkan cover itu menjadi ketat utk dibuka. Phone aku yg lama pun pernah jadi macam tu but now, well....malaih nak sambung ayat ni, satgi org kata riak pulak...hehe

Sekian drpd helpdesk anda - chy alam
P/s: DR, prepaid tak juai ok...tade kelasss k!

Cik Puan Kamil said...

AKu suka tang tiada masalah makanan dan pemakanan... he he

Cik Puan Kamil said...

Betui Ya... aku pun dok suspek amoi tu sebenarnya yang masuk kan baluk ntah apa-apa ntah.. Tapi tadi Haji mai meja nak gelak pasai tepon aku semalam.. Bila aku cuba nak bukak, tak buleh balik... Haru... mmg aku tak mau tukaq sim atau chekc battery atau apa2 aje yang membabitkan aku berhempas pulas nak bukak cover yang bangang ini... Untillah aku beli tepon lain...

Sheik said...

nasik goreng pun sodap...kih kih kih. esok saya akan balasi dengan breakfast roti jala...chewah!

knv said...

ciklia memang riak! hahahahaah!

:PPPP

p/s: myra aku takdan nak baca entry hang nih! naik pinau mata. satgi hang summarize kan semua kat aku naaa...

me said...

the cover slid down to reveal my battery..

hmmmm aku pun terganggun jugak dgt ayat2 di atas..mungkin aku tak kayuh beskal hari nih...fikiran tergangu..

-nah aku dah x pakai anon lagi weiiiii....-

Cik Puan Kamil said...

Dan aku baru paham konotasi ayat dia atas setelah dua kali membacanya... Cess !!

Puteri's territory said...

It's time for you to baling your phone tu ke Tasik Shah Alam and get yourself a new one. ahak ahak,

Cik Puan Kamil said...

I was thinking along the same line, Kak Puteri !! Alasan...

Desert Rose said...

Aku henfon pakai pre paid saja, tapi aku reti nak slid down the cover to reveal my battery ha hahahaa

Help desk...porahhh chit bongkak, esok line tipon post paid kena barr tgh malam, and mebank tutup, jgn nak pinjam hp prepaid aku ok.

Cik Puan Kamil said...

Huii... bongkak sungguh na hang DOCTOR ! Kah kah