Wednesday, August 19, 2009

Mobile grouses

My friends, I have finally succumbed to peer pressure and … well common sense… and of course, financial sense.

Monday, I finally switched my pre-paid mobile to the more (at current moment) sensible post-paid. Dulu-dulu, mana ada prepaid nih. It was popular in the UK sure but when we returned home, we both took up post paid.

But the bill ! RM 300 hanya untuk bercakap ? I put on a limit, but Celcom dengan senang hatinya kata “Kami naikkan limit puan sebab penggunaan puan sebenarnya melebihi limit ni…”

Sebab itu lah aku letak limit mangkuk !! Nak control namanya. What is the limit for ?

So kami laki bini pun tukaq. Dulu nomor kami best. Yang pompuan 019-2265988 and yang jantan 019-2265977. Bila dah tukaq pre-paid, dah hilang nomor2 manja itu….

So last Monday, kami berdua pun sama-sama pi tukaq balik. Nasib baik sekarang keadaan dah advance, nomor lama kami yang fofular masih kekal kerana kalau tukaq orang mesti hilang arah dan tujuan tak dapat nak bercakap dengan kami. Jangan tak tau..

Anyway peer pressure came from Shazmi after I couldn’t call him back after his missed call. When he called me like after an hour wondering why I didn’t return it, my sheepish admission of, “Credit I habis le…” was met with, “Bukan budak-budak je yang guna pre-paid…?” Where did I put the kapak just now ? Gone missing pulak di saat-saat crucial ini.

Or when I was yapping away with Anu and our conversation was cut mid-way and when he called back and I explained, his very polite, “It’s okay, Ala…” and little laugh said it all.

Or when again I was yapping away with Ian and our conversation was cut at a very critical moment, my explaination was met by the briefest silence but I got what it meant. Especially after hearing the jokes that came after it.

Or when Kamalia and Amelia and Noreen called and I answered like the day after.

Financial pressure when I found out post-paid charges 13 sen to pre-paid’s 38 sen. Mak aiii…. Itu pun I tanya after Kamalia said she has both packages and found the post-paid is cheaper.

Common sense.. My car journeys became a bit dangerous when I have no credits left. The constant nipping to the shops for the credits. And the inability to just get the credit and not the magazines on display or the Slurpee. Oh, that come under financial sense… and fat content sense… He heh..

My time alone at home became a wee bit risky without any connection to the outside world. Sure I can e-mail HELP ! or put my FB status as “Ada orang nak masuk rumah aku weii… Tulung call polis…” but it might go unnoticed.

But then, all is not a bed of roses with post-paid, surely ? Masalah-masalah yang akan timbul that I foresee are, post-paid ada bill and laki aku akan nampak bill berkenaan. Haru lah bila dan tika ia berlaku. Habih lah aku sebab evidence akan kerajinan ku pot-pet pot-pet dan pot-pet pot-pet ada di depan mata. Pastu sapa yang nak pi bayaq bill ni ? RHB online buleh ka ? Dah tu, kalau pre-paid dah habis, aku masih buleh pi 7-11 pukui 3 pagi pun takpa. Tapi kalau dah kena bar hari Sabtu petang, Senayan baru boleh bayaq dak ? Bilanya depa nak sambung balik ?

Dan yang paling penting dan utama dan foremost is bisa kah aku guna below the RM 150 limit ?

Buleh ka ?

Can I ?

Will I ?

Aiseh.... actually I have another story to tell when I typed the first sentence... But it took a different turn pulak akhirnya.

Will sambung esok lah...

Keh keh

13 comments:

knv said...

hang ni memang penglipur lara! eh tapi memang macam budak2 jea pakei pre paid!

maybank2u kan ada? kalo henpon canggih cam ciklia harus tengah menelentang pun buleh bayaq online!

Cik Puan Kamil said...

Maksud hang sebab citer aku meleret-leret ? Citer satu perenggan aku huraikan sampai 10 ? Cess...

Tipon aku sangat lah hampeh dah out-of-date punya.. tak leh nak lawan Cik Kambing Liar punya... Sorry Ya... I cannot resist it...

Mampuih lah aku kena tetak...

Btw.. aku tak dak Maybank..

Desert Rose said...

mYRA kalau pasai bercerita serah kat dia, dia punya kona. Dulu hg wakil sekolah ka pertandingan bercerita ???? Mesti ymah bnyak piala.

AKU GUNA PREPAID ok...maknanya aku adalah budak2. Ok aku suka, aku lah remaja yg riang ria. Aku dah cb, tak bleh la wei. Bil beratus. Bila pakai prepaid, pandai pulak aku jimat. Pastu smpn bonus bnyak2. Bila credit hbs, redeem la. But can only kol or sms maxis user saja. Tapi tak kisah. Once aku pakai maxis, my kanda still setia ngan nombor zaman pra sejarah dia (takut awek lama cari tak jumpa la yu kot) credit abiss. Aku kena kol mak aku suh dia kol laki aku utk kol aku balik hu hu hu. Mak aku kat Sg Petani nun. Pastu demi aku laki aku pun tukaq dah maxis jugak....sb dia tau bini dia sengap

knv said...

how can hang takdak maybank? mustahil!!

pi bukak current account satu. aku jadik tukang recommend!

:P

oh yea citer hang sokmo terlebih leret. satu perenggan patut hang buleh hurai jadik 20!

:P

liadevega said...

ceshhh...patutla aku yg dok tidoq ni terbatuk2, ropa2nya ada unsur2 pengkhianatan disini...

myra, perkataan kambing liar tu dah lama i tak dgr sejak zaman sekolah rendah, so by menggunakannya semula mengonfirm telahan org bahawa anda mmg macam budak2...nah amik ko!

kedua, apa2 online banking mmg boleh byr bil celcom and maxis...don't u fret about that.

ketiga, skrg ni (for maxis at least, celcom tak sure) ada option tak yah htq bil secara hard copy. u get email and sms instead. u can save money by taking that option plus saving the bebelans.

sekian, terima kasih.

dari help desk mobile anda - cahaya alam

Cik Puan Kamil said...

La Eja mana hang tau ? Memang aku champion... keh keh....

Kalau aku jadi kanda hang pun aku tukaq... buat perabih duit mak hang..

Bil pertama ku akan ku pastikan kurang dari 100.. Doakan lah kejaan ku Eja weii..

Cik Puan Kamil said...

Ya... aku teringat kisah2 dulu bila si knv panggei hang cik lia... kan lebih kurang ja...

Minah kat counter tu tak habaq pun option tu kat aku... nak kena tanya ni...

knv said...

eh mana komen aku yang satu lagi? musykil lah!

Desert Rose said...

Knv,

Hg mcm taktau, blog Myra ni kan twilight Zone...

Amboi help desk cahaya alam tu, ada juai dak top up card utk budak sekolah yg tadak mebenk ni?????

Myra, aku tengah doa la ni * smbl dlm hati dok plan aku nak mis kol Myra kerap2 supaya dia kol aku balik dan aku akan sembang 5 jam ngan dia wa haaaaa*

Norliana Abdul Rahman said...

awat byk sgt bil hang... try guna family plan lah...

aku-am-balqis on family plan.. bil aku tak pernah lebih RM50, balqis tak lebih RM10.. am lain citer la...

tapi murah lahhh

Cik Puan Kamil said...

Ana and Eja..

aku rasa mmg blog aku ni ada spesis twilight zone sket..

Aku takdak Maybank sebab aku dah gaduh dgn depa dan dgn bangganya aku keluaqkan sekupang aku yang depa simpan.

Eja apa alasan hang takdak Maybank ?

Desert Rose said...

Maybank tu apa????? Aku kaya,aku ada My Bank ok...buleh dak excuse tu??

knv said...

aku heran sungguh hangpa takdak maybank! awat? awat? bukankah maybank tu bank tersohor malaysia? hahahahahah!