Wednesday, February 10, 2010

My Mak Tok kan masak...

Yesterday I was stumped of what to eat.

At 5 pm Kamil called to ask the venue of our dinner. I was quite taken aback that his question didn’t go as expected, which is “You masak apa malam ni ?”. I was glad though because I have no idea what to cook. Plus I have a bit of dissatisfaction at work place and funny yeah, how draining that could be ? Therefore I was too darn tired to make magic in the kitchen. Plus I just cannot think of anything exciting to make.

Kamil for some reason contracted IBS from me. Tak cukup dengan my menstrual zit, my IBS pun boleh berjangkit kat dia. His tummy gets bloated everytime he indulges in rice so now more than ever I cannot masak nasi.

“You kalau kata I tak sayang you lah, tak romantic lah lepas ni memang saja je…Penyakit you pun I ikut okay… I punya sayang kat you, semua berjangkit…” He grumbled one day, patting his very huge stomach.

Cess… aku nak romantic tang lain, jangkitan penyakit yang hang bagi kat aku… Apa punya style romantic ntah.

Anyway to cut the story short, I am horrendously bored of roast chicken and chicken chop and chicken cordon bleu, and fish and chips and the pies. I cannot tahan roast beef and meatballs and ntah apa-apa lagi.

Nak masak Melayu, si Kamil tak lalu…. Kembung perut.

Nanti, aku masak apa kat cucu aku macam ni ? Masak lauk pun dah banyak lupa. Asyik-asyik carbonara, chicken chop aje....

“My Mak Tok masak the best chicken chop in the world !!” Kata cucu berangan ku in 30 years time. Tak malu ke ?

Nak masak apa malam ni ? Apa lagi makanan omputih yang aku tak pernah buat lagi ?

Help ! Help ! Help !

12 comments:

Norliana Abdul Rahman said...

aku mmg tak dak keje kan jadi org pertama komen? tehehehhe..

okay apa cucu hang kata lagu tu... mana nak cari tok yang terer masak lauk omputih nieh!!

Cik Puan Kamil said...

Konot takpe ... aku suka.... he he..

A-ah lepas tu org brand perasan orang putih... bontot hitam tapi tak reti makan belacan... Tak Melayu HIlang Di Dunia kata Hang Tuah.... Kalo macam ni bukan aje hilang, lenyap...

Anonymous said...

grilled salmon n baked potato?

Desert Rose said...

mYRA, bagilah hadiah kat Pn Konot tu, penat dia hint2 kat hg jadi orang pertama komen he he...

Masak omputih apa lagi aku tak tau nak hbg kat hg, kalau hg tanya Lyana, walaupun laki dia mat salleh tulen as opposed to Master Kamil, dia hari2 buat masak kari dgn sambai tumeh dak pun masak kicap, sebab laki dia adalah Melayu wannabe....yg kita ni baru dok berangan nak mintak resepi zaman viking kat depa, nada.

Nak wat lagu mana bini dia kalau tak dapat nasi sehari kelupuq pastu bebai mcm radio jahanam

Cik Puan Kamil said...

Anon... sounds nice but my husband hates salmon.. How can anyone hate salmon ? It is pink !

Cik Puan Kamil said...

DR... sebelum aku buleh nak bagi, jena bersilat dengan si Kamil dulu... ha ha

Best na... Sambai tumih... yumm..... aku yang Melayu dah lama tak makan... viking kat Kedah pun dok dapat.... WAAAAAA

Sheik said...

ni, aku ada rawatan utk ubah tekak manusia.

buat apa-apa masakan melayu, then baca sekali surah al-quraisy...then hang hembuih pada makanan tu..

biasanya, kalau Allah makbul, org tu akan kerapa mintak makanan melayu je.

rawatan ni selalu dipakai pada budak yg suka minum susu sampai tak mau langsung makan nasik, atau orang yg tak lalu makan certain food tanpa apa2 sebab eg: tak lalu makan ayam, tak lalu makan ikan...dll

coba la kat abang kamil ko tu.

- from encik dumbledore-

Cik Puan Kamil said...

Tima kasih En Dumbledore...

Nak mintak doa tak kembung perut bila makan nasi boleh dak ?

Sekian terima kasih.

Sheik said...

yg tu kena betulkan acidity dalam perut. sanggupkah ko minum air rebusan bunga betik jantan?

kalau sanggup, setel masalah!!

Cik Puan Kamil said...

Kenapa hang menyoalkan kesanggupan ku ? Adakah ianya tak sedap ?

Sheik said...

pahit la makcik oi..sebab tu aku tanya kesanggupan mu..orang pompuan sedangkan madu yg manis pun tak mau..hihihi

kependekan cerita.
amek secekak bunga betik jantan. rebus dgn secawan air. minum suam-suam. sekali sehari selama 3 hari, i.e 3 cawan la ko kena minum.

biasanya hari pertama perut akan memulas. hari kedua kurang sikit dan begitulah hari seterusnya.

hari ke-4 cuba la makan nasik 2-3 pinggan.

jgn lupa doa mintak Allah betulkan keadaan perot tu sebelum minum.

Desert Rose said...

Mr Dumbledore, aku nak doa yg aku boleh makan apa saja tapi kuruih kering mcm Kavitha Sidhu