Wednesday, November 18, 2009

Masalah Kamil

Okay… let me tell you apa masalah Kamil dengan my mother.

My mother is a damn good cook. The plus point, she loves to do it. So it is a win win situation for everybody. She gets to do what she is very, very passionate about and we get to eat what she made. Which hardly ever disappoints.

And because of that, Kamil is very used to filling his belly at my house. Since the very beginning when we got together… er actually since aku kecut-kecut perut selalu suruh Kamil datang rumah, as a hint to my parents that inilah boipren ku, adakah anda marah ? He he he…

Well anyway you get the gist kan, since in his late teens Kamil had been lunching and dining and supping at my house.

My mother pulak ni bila dah siap 2-3 dishes, she will call us to eat, eventhough she is still cooking the 3rd or 4th dish in the kitchen. We are used to this so sometimes we would have a look at the kitchen to see if there is anything else burbling on the stove. Or kalau dah lapar tu, makan lah dulu… itupun makan slow-slow sebab nak jugak tunggu lauk kat dapoq.

And therefore we are used to eating with new food appearing and what not. Tetapi si Kamil ini adalah tak sukanya. Dia suka kalau dia dah duduk, makanan semua dah siap. Which is very understandable really as he would like all his choices spread before his eyes.

When he first started joining our table, I thought nothing of it. Yelah, it is something I am used to but to a newcomer like Kamil, maybe a bit weird. And probably frustrating. Each family has its own idiosyncrasies kan. Dah lama-lama baru aku dengar dia cakap something like, “Laa… ada lagi ke ?” Baru aku macam tersedar tapi aku biaq pi kat dia lah.

Dah makin mesra dia mula bersuara, “Kenapa kalau mak you masak tak boleh keluarkan sekali ? Kenapa tengah makan ada je lauk baru yang datang ?”

Dan sejak itulah aku perasan mamat ni punya muka bila nasik dia dah habis, barulah Mummy bawak keluar sayur, or rendang or kalau paling sadis, kari. Bagi aku, didn’t you ever learn ? Eat slowly. He heh. Bila dah kawin, sudah ada berani, dia akan cakap, “Dah habis makan pun Mi….”

He he…. Sapa suruh… Lantak kau le…

And bila-bila masa ia terjadi, aku akan pandang muka dia and akan ku nampaklah kekelatan ia. Sehinggakan ada suatu hari dia complain kat aku. “Kenapa Mummy suka buat macam tu ? Lain kali cakaplah supaya I boleh tunggu…”

Dan aku being aku, aku cuma bantai gelak berdekah-dekah tak ingat diri.

Actually dah lama jugak Mummy tak buat perangai or coincidentally these past few years, we only arrived when Mum had finished cooking. However it happened again on the surprise party day. We waited for the delicious sayur kobis goreng to arrive before we start to eat. While eating we heard kelentang kelentung from the kitchen. Mum was making omelette. Nasi goreng with omelette kan best…. And aku pandang Kamil, muka dia biasa aje. But when the delicious golden eggs arrived, aku kalih tengok, dia dah pejam mata penuh tensen.

Hahahha…

And at that moment lah I rubbed his back, memujuk berbagai. Of course everybody saw and so I have to explain. Mummy sengih aje with one of her eyes closed. Dalam kereta Kamil bukak mulut, “Kenapa Mummy tak cakap awal-awal dia goreng telur. Kalau I tahu I tunggu !!”

He he… alahai Kamil.. Lain kali, only eat when Mum is alreasy seated, kay ? Then you know that it is safe to eat.

PS : My Mummy ada a bit pelik punya perangai. Kalau kita bercerita and dia nak concentrate, she will look at us with one eye closed. Macam winking gitu. Tak tahu kenapa…

9 comments:

Ah-Zee said...

mmmm... omelette mmg sedap kalau panas2.. yummy to d max! whenever my mum masak omelette, my family like to pinch abit masuk mulut. kalau dah 3-4 org buat camtuh, by d time it's mealtime, benda tuh dah rupa mcm bulan with blardy big craters. mungkin sbb tuh kot mak i prefers to make it last2.

anyways, ada org cakap, if u marry someone, u marry his/her family too - plus their idiosyncracies. pepandai laa bawak diri tuh.

Desert Rose said...

kah kah kah kah,,,,,,, FYI mak aku aku pun sebijik macam tu wakakakakakaka. Aku tak pernah pun nak try to find out apa kah nama penyakit tu coz we all dah paham sangat, and yessssss its a problem with the new comers including En Lan. Now, bila mak aku ajak makan, dia akan tanya bini dia dulu, sure ka sumer lauk dah ready??? baru dia pi dapoq. And aku kena pi jenguk la ada pa lagi ats dapoq tu nak confirm...lawak lawak crita ni. kah kah *gelak sampai mg dpn

Cik Puan Kamil said...

Ah Zee... itulah dianya... dah 10 tahun masih tak paham-paham lagi... makan bila Mummy duduk... he he

Cik Puan Kamil said...

Ya rabbi DR ! Aku ingat penyakit mak aku sorang. Leganya aku bi;a tau ada orang yang sehati sejiwa dengan dia.

Mari kita gelarkan penyakit ini Hidang-sebelum-siap-alitis...

kay_leeda said...

Kelakar gak eh..kalu dah cuci tangan pas tu lauk kluar lagi. Lauk sedap lak tu..ishh.ishh padan ler tension :)

Tak pa lah...lain kali before makan you buat announcement siap-siap..makan slow, slow. Kalu dia nak habis dah nasik sepinggan tu, kata lagi...makan slow slow. Cuba pi tengok buleh ker tak dia ingat yg ada dua tiga lagi juadah yg nak kluaq :)

Ibu n Abah said...

Salam perkenalan,
Akak mai terjah blog u dari blog ianya bermula disini... semalaman akak membaca kisah u.. menarik.
Kalau suami akak dapat mertua macam tu memang seronok sebab suami akak suka makan sambil baca paper..lagi lama lagi dia suka...kena pulak lauk tu panas2... happy....
Jika ada kesempatan jemputlah ke blog akak
http://akak-akak.blogspot.com

Cik Puan Kamil said...

kak Kay.... ya betul... mungkin I kena buat kerja2 lookout masa dia makan ... ha ha... Kalau ada lauk sedap yang keluar lepas dia habis makan kak Kay, mau chom satu hari... mengada sungguh...

Ibu and Abah... terima kasih kerana datang menjenguk... Hmm... Mungkin saya kena suruh si Rashdan tu baca paper sambil makan... good idea... ! Sebenarnya saya selalu jugak baca blog akak... Silently aje..

liadevega said...

Myra,
I cuba menyelami penyakit mak u tu...i rasa penyakit tu cuma ada pada mak yg rajin masak + anak ramai sebab depa takut makanan tak cukup bila hidang semua serentak..so masak sikit2, at least yg makan ujung2 ada lagi lauk yg fresh. betoi ka dak?

Cik Puan Kamil said...

Hmmm..... susah aku nak kata... Cuba aku tanya Eja sat... ha ha