Tuesday, April 09, 2013

Bila terkenang

My mouth is painful today. 3 ulcers yang tengah ranum. Satu tu location dia sangat strategic sebab asal aku bukak mulut nak bercakap, mesti terlanggar ngan gigi. Nampak nar kebonengan aku.. huhu...

To add salt to the wound, my tonsil is inflamed. Dah nak menelan payah.. And the combination of the ulcers and inflamed tonsil buat muka aku bengkak. Bulat habis. Segan aku nak keluar pegi kerja tadi. Tapi Alhamdullilah semua orang nampak it as bengkak and not tembam...

Anyway hari tu aku lalu satu taman ni... Sikit punya kotor. Ini lah anak bangsa ku yang tak reti-reti nak membuang sampah. I do not know about their parents, but I know our schools teach on the importance of keeping clean. Apatah lagi my religion yang equate cleanliness to holiness... or something like that.

I could never litter. I could never scroll down the car window to campak sampah kat luar.

Which reminds me of childhood.. as usual.. Haha.

Masa aku kecik-kecik, bapak aku selalu bawak kami adik-beradik pi tasik Shah Alam, to jog sambil kutip sampah. Armed with plastik sampah, we will go around the tasik collecting other people's litter, other people's mess.

Masa mula-mula dulu aku segan jugak, tapi dah lama-lama aku dah biasa. And even sekarang I wouldn't mind bending down and picking up any rubbish to be thrown in the bin. So, I was trained well by my bapak, who hates kekotoran especially at public places.

But.... this cerita reminded me of episode pilu kena kutuk and gelak ngan kakak ipar aku. When she found out about us going around collecting rubbish, dia kata rumah sendiri pun kotor nak pegi kemas tasik. Baik korang bersihkan rumah sendiri dulu.

Sedih kan ?

Dia jugak yang paling banyak kutuk aku bila aku start boikot barang-barang Zionist, 10 years ago. Bagi aku, suka hati lah aku nak buat apa. Aku tak pernah suruh dia buat sekali. Aku cuma tak nak be in a situation where bila Allah tanya aku, what have I done to help my Palestinians brothers and sisters, I couldn't give a satisfactory answer. Ini sajalah yang aku mampu buat. Furthermore, aku sangat-sangat belas dengan dia orang ni. So... aku macam tak sanggup if 10 sen duit aku is used to buy bullets to kill them.

But... itu lah orang.

Sekarang ni, dah makin ramai dah buat. Alhamdullilah. Tapi ustaz aku pesan, sebelum aku boikot, aku kena make sure betul-betul depa ni penyokong Zionist. Nanti jadi prejudis and timbul fitnah. Itu pun dosa.

Wokey, ustaz.

2 comments:

Cik Kiah said...

CPK,
This is the reason why i stopped going to the taman tasik near my house. Sakit mata tengok sampah merata2. Kita nak beriadah utk menyihatkan badan..tapi BP naik pasal nengok sampah 1 foot away from the bin. I selalu tertanya2 kat mana nak dapat that pencucuk or penyepit tangkai panjang yg gardener sekolah dolu2 guna utk kutip sampah.
With regards to your SIL, dia tak tau ka yg looking after the environment is soooo 'in' in the western world? Katak bawah tempurung cam dia je yg tak tau kut.
Sorry la mengutuk your relative. But i cannot tahan one with this type of people. Taknak buat dah! Orang buat jangan condemn!

Cik Puan Kamil said...

About my SIL... you are right. Tak nak buat sudah lah kan... Jangan dok mencaci-cerca I, kan ? But nak buat macam mana ?