Friday, April 12, 2013

Perihal masak

Cakap pasal masak (again..), the day we were scheduled to leave for London, we went around to visit our respective parents.

MIL asked me what we are having for dinner. I told her I cooked and she promptly said, "Ohh... kau tak kerja hari ni..." No... I told her, I went to work. But I still cook. I have always cooked for my children, mak no matter if I was working that day or not.

She knows me. I used to live with her. She knows that I cook. Sometimes aku tension bila orang yang sepatutnya kenal aku, macam tak kenal. My colleague at my old outfit pun kenal aku. She knows that I make my own bed. I am very anal about that really sebab mak aku kata malu kat orang kalau katil pun Bibik kemas kan. So I make my bed. Everyday...

Therefore hari tu bila ada orang yang sepatutnya kenal aku mencanagkan kat orang yang aku ni punya lah pemalas, katil sendiri pun tak kemas, aku nangis. Sebab aku tahu dia tu yang tak kemas katil walaupun dia tak kerja. Kenapa she chose to attack me with that pun aku tak tau.

Eh.. terkeluar tajuk.

Anyway, bila sampai rumah mak aku, I straight away asked, "Ada momom ?" Sebijik macam Bapak aku. He never asks is there food, or ada makan dak, or ada nasik dak ? He asks ada momom dak ? Hhehehe......

Mak aku looked a bit affronted because she thought she had nothing on the day her daughter asked to be fed. Then....she visibly brightened up and said, ada gulai nenas. Her body immediately relaxed. Hahhahah........

Sedapnya makan gulai nenas mak kita masak. It was ssooooo sweet, so tart, sooo sedap lah. The moment I clapped my eyes on the yellow kuah tinged with red aku dah rasa nostalgic sangat. I could already imagined its taste. Sedap mak kita masak. Rasa so well loved, so taken care of, so important.

Gila kan ? Tapi that is what my mom makes me feel.

Tapi aku ni ada kureng sikit perangai. Mak aku ni dia ada perangai yang orang lain rasa kelakar tapi kami adik beradik rasa sangat tension. Mummy kalau nak ajak kami pergi mana-mana, she would not say it straight. She will say things like, "Kau tak rasa nak pegi KL ke hari ni ?" or "Ada plan ke nak pegi Ikea ?"

Kami sangat tension because it is easier to ask, "Bawak Mummy pegi KL/Ikea/tengok Bab" dari buat kami terkedu dengan soalan-soalan yang begitu. Dulu-dulu, selalunya aku akan tercengang when she posted questions like that because it made me feel like I have promised her that I will but have forgotten all about it thus compelling me to take her.

Come to think of it, sebenarnya... trick bagus tu... Kuangx3. Tak plan nak pegi pun tapi terpaksa pegi.

Anyway, lelama dah biasa, aku akan saja cakap, "Tak." And this time dia pulak terkedu. Hehheheh..... But.. lepas tu aku akan say nicely lah i.e. Tak lah.. Ada hal lain... or Kalau nak jom lah... or whatever yang sesuai.... Don't worry.

Anyway, we arrived from Paris about 6 am and by 8 am dah sampai rumah. Tup tup pukul 1.45 pm her car drove in and out she came with my nieces, fresh out of school.

After aku dakap anak-anak menakan aku, my Mom who was walking slowly arrived at the door and said, "Laaa.... kau dah balik ke ? Ingat tak balik lagi...."

Sigh.... Ini pun nak buat trick ke ? She doesn't have to say anything, you know. She doesn't have to explain why she is there. She is my MOTHER  so she can come and go as she pleases.

So aku pun, being aku, saja said, "Dah tu buat apa datang ?" Hehhehe....

"Tak.. Mummy ni nak tanya Bibik ko ni ha..... pasal anak sedara dia yang nak mai kerja kat sini... Jadi ka ?"

Aduhai lah ibu ku. Awat lah nak kena berselindung macam tu. It is okay if you just want to come and see me, you know. Selalunya tak payah pun mai carik Bibik. Call aje dah boleh. Hari ni lak nak mai bersua muka.

So.. aku dakap dia pulak. So that she knows that I want her to come, and I am so very glad she came and so that she doesn't have to think of ideas to justify her coming... or asking us to take her places.

Sayang, Mummy. Malam ni buat sambal sotong yang ada kacang tu, boleh dak ? Ala lapaq...

No comments: